Torshavn

Location 4

Efter 3 uger med indisk storby og op mod 40 graders varme var det perfekt at lande på Færøerne og få frisk luft i lungerne, regn og blæst i hovedet og blive omgivet af ro og storslået natur.

En af de eneste aftaler, der lå fast inden jeg tog afsted på globale-kompositioner-rejsen var, at jeg skulle lave en weekendworkshop på Torshavn Musikskoles mgk i slutningen af september. Det har jeg gjort nogle gange tidligere og de ture har været medvirkende til at Færøerne blev valgt som en af de 7 destinationer. Mine workshops på musikskolen har fokus på musik og krop, rytmetræning, koordination og improvisation. Denne gang arbejdede vi bla. med et Gumbootinspireret bodypercussion-groove. På den måde fik jeg bundet tiden i Johannesburg sammen med opholdet på øerne, hvilket for mig var en sjov oplevelse.

Jeg havde på forhånd forestillet mig, at en af de ting der kunne være interessant at prøve kræfter med i Torshavn var, at lave en fortolkning af færøsk kædedans. For at løse denne udfordring allierede jeg mig med Kari Sverrisson, som er en færøsk sanger med interesse for kvadsang. Jeg fandt et kvad der hedder Regin og fik Kari til at indsynge lead vokal. Derefter indkaldte jeg mgk eleverne til at mødes en aften og indspille de bodypercussion grooves, de allerede havde lært på workshoppen og derefter indsynge kor. Under mgk koret har jeg lagt en meget gammel indspilning af nummeret for at give lidt fylde og autensitet. Til sidst lavede jeg et spor med solo bodypercussion for at skabe lidt variation i beatet.

Kristian Blak bliver ofte refereret til som omdrejningspunkt for færøsk musik indenfor de sidste 30-40 år. Han er en ildsjæl der arrangerer adskillige festivals hvert år, driver musikbutikken Tutl, der udelukkende sælger færøsk musik, er leder af flere orkestre, arrangerer og skriver musik m.m. Et af Kristians projekter er at lave grottekoncerter. Nogle gange offentlige koncerter andre gange som events og privat arrangementer. Jeg fik tillusket mig at spille med på årets sidste grottekoncert. Vi sejlede ud fra Torshavn med sejlskibet Nordlyset, sammen med ca. 30 publikummer, lagde til ud for en grotte på Nolsoy og hoppede ned i 4-5 gummibåde som så sejlede ind i grotten. Kristian havde medbragt et Keyboard og en forstærker + et par horn, jeg havde min melodika og en af musikskolens djember. En af publikummerne havde medbragt en tværfløjte og spillede lidt med. Der var desværre en del strøm og høj sø under koncerten, så nogle publikummer blev søsyge, en motor gik ud, to publikums både sejlede ind i hinanden og musikerbåden havde en enkelt kollision med grottevæggen. Men derudover var der også passager af koncerten, hvor der var roligt og mulighed for at nyde oplevelsen af at spille på en så speciel location og med den flotte klang der var i grotten. Thumbs up til Kristian for at lave disse alternative koncerter.

Kim Kristensen er en udstationeret dansk jazzpianist, komponist og fusionsmusiker, der har boet et par år på øerne. Han underviser på Torshavn Musikskole. Jeg tilbragte en del tid med Kim og vi besluttede at indvie hans hjemmestudio, som på daværende tidspunkt var næsten klar til brug. Jeg tænkte at det kunne være interessant at lave en fortolkning af en ældre færøsk melodi, så jeg spurgte sangerinden Unn Paturson om ikke hun ville være med og vælge et nummer. Hun valgte nummeret Litlan af Hans J. Højgaard. Kim og jeg mødtes derefter en formiddag i hjemstudiet og jeg gik på opdagelse i Kims store Instrumentsamling. Jeg fandt en trækasse, en lille marimba, en udo krukke, en harmonium en inuittromme af en slags og 24 klokker svarende til en kromatisk skala over 2 oktaver. Marimbaerne var i e mol så de fik lov at definere tonearten. Derefter indspillede jeg lag på lag et instrument af gangen, Kim indspillede fløjte og dagen efter mødtes jeg et andet sted i byen med Unn og indspillede vokal på nummeret.

Sidste projekt jeg lavede på Færøerne var en fortolkning at en vuggevise der hedder Rura Rura. Egentligt ville jeg først bare lave en solo klaverversion af nummeret, men besluttede så at lave en trioversion. Jeg spurgte Per Højgaard Petersen, der er studerer på mgk og basisten Agnar Lamhauge. Vi mødtes nogle timer aftenen før jeg tog hjem og lavede et par spontane takes af mit arrangement af nummeret.

Det var nogle fede uger på øerne, hvor mængden af musik igen overraskede mig. Der bor kun ca. 15.000 mennesker i Torshavn, Men mængden og kvaliteten af musik svarer mindst til en dansk by størrelse kolding, Esbjerg…

Next stop Rio de Janeiro

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>